Co by měl design thinker umět?
Design thinker, facilitátor, designér služeb? Tato role nemá jedno jediné správné pojmenování. Může to být vaše hlavní zaměření nebo jen doplnění role projekťáka, manažera, markeťáka, atd. Podívejte se na další možnosti, kam směřovat svůj posun.
Skilly I.
Design thinking metodologie a techniky (toolbox) - Musí znát metodologii jako takovou, jednotlivé rámce (frameworky) a jejich výhody a nevýhody, jak a na co fungují techniky a cvičení, kdy je vhodný workshop a jak jej připravit. Součástí je i znalost principů designového myšlení a jejich uplatnění. Organizační dovednosti - Design thinking je několikafázový proces se zapojením řady lidí a týmů s různými zájmy a konkrétními deadliny - to vše je potřeba umět uřídit. Dovednosti z projektového managementu jsou proto nutné. Využijete je i pro přípravu workshopu online nebo offline, agendy, udržení celého projektu pohromadě od vydefinování cílů po předání finálních výstupů. Uživatelský výzkum - Je nezbytné chápat důležitost výzkumu, potřebu dat (kvalitativních a kvantitativních), umět v nich rozlišovat a vědět kdy jsou jaká data potřeba. Častá bude spolupráce s výzkumníky, proto je nutné umět pojmenovat a definovat potřeby výzkumu. Designéři pracují s insighty, proto je klíčová schopnost interpretace a kontextové porozumění situaci, problému, uživatelům, stakeholderům, týmu.
Skilly 2.
Vizualizace a prototypování - Říká se, že obrázek někdy vydá za tisíc slov. Schémata, diagramy, procesní mapy, uživatelské flow, infografiky jsou příklady vizuálních výstupů, s kterými pracujeme. Abychom je byli schopni vytvořit musíme znát základy a principy vizuální komunikace jako hierarchie informací, kontrasty, významy barev, opakování ap. Běžná bývá spolupráce s UX a vizuálními designéry, proto je nutné umět správně zadat požadavky na vytvoření vizuálních a UX výstupů. Analytické a kritické přemýšlení - Každý nový problém znamená novou situaci, v níž se musíme rychle zorientovat. Když zadavatel říká, že chce vyřešit nějaký problém, je to opravdu problém? Pro koho a proč? Kdo tím co získá? Co za tím vězí? Klást zvídavé otázky, jít do hloubky, být kritický vůči novým informacím, umět ověřovat informace - to vše je nezbytné pro co nejlepší vědomé rozhodování na základě faktů nebo dobrou definici kritérií, podle kterých rozhodujeme. Facilitace - Design thinking proces nebo workshop je potřeba uřídit nejen z organizačního hlediska, ale rovněž energeticky. Facilitátor udává tempo, reaguje na atmosféru, řeší nedorozumění a konflikty, když nastanou. Díky jeho vedení je workshop, meetingy a proces efektivní. Je schopen improvizovat při nenadálých a nečekaných situacích a dovést tým a projekt k cíli. Stakeholder management - V každém projektu jsou stakeholdeři (zadavatelé, investoři, podporovatelé, shareholdeři ap.), bez kterých by projekt prostě nebyl. Komunikace s nimi musí být efektivní, v souvislostech, organizační, technická i politická (politika a strategie firmy). Znamená to umět přeložit oborově specifické a odborné informace do jejich jazyka. Někdy jste překladatelem a propojovatelem různě odborných světů, jindy zase mediátorem a vyjednavačem změny.
Pro pokračování se prosím přihlašte.
Čeká tu na vás ještě 90 % obsahu.