Design thinking? Lepší práce i vyšší produktivita
Podle mega studie od IBM zavedení design thinkingu může mít celou řadu pozitivních dopadů. Ze studie třeba vyplývá, že firmy, které nasadily design thinking framework do ostrého provozu, dokázaly zdvojnásobit rychlost designu, podařilo se jim třeba zkrátit čas počátečního navrhování a dokonce snížili i čas na testovací fázi o 75 %. Wow! Britská vláda identifikuje design thinking jako jednu z klíčových dovedností pro růst a naplnění vize kreativních průmyslů, jež stojí na podpoře talentů. Vidí v ní důležitého ekonomického hráče, který přesahuje hranice Velké Británie. S design thinkingem máte dokonce šanci získat lepší pracovní uplatnění i vyšší plat. Podle Lighthouse (dříve Emsi Burning Glass) bylo ohodnocení na pozici marketingového manažera o 24 % vyšší, pokud mezi jeho dovednosti patřil design thinking. Mezi další profese, kde je designové myšlení vyžadováno patří například exekutivní role a manažeři, průmysloví inženýři, grafičtí designéři, softwaroví vývojáři, analytici, prostě kdokoliv, kdo řídí inovace. Je tedy jasné, že designové myšlení může být velká osobní výhoda pro vás na trhu práce i konkurenční výhoda vaší firmy v rámci byznysu. Takže, na jakých principech vlastně design thinking staví?
Princip porozumění kontextu a komplexity
Vidět problém nestačí. Je potřeba ho pojmenovat a porozumět mu, nejlépe z různých perspektiv i v různých kontextech. Lidé Koho se problém týká? Kdo jsou zainteresované persony? Co potřebují? Procesy Jakých procesů je problém součástí? Je problém součástí nějakého širšího problému, systému? Jaké jsou tam vztahy? Jaké jsou organizační možnosti a limity? Technologie Které technologie do problému zasahují a jakým způsobem?
Anežka dále doporučuje si s otázkami různě hrát, variovat je, rozšiřovat a ptát se do hloubky:
„Hlubší porozumění a získané insighty nám pomohou odhalit podstatu problému. Je někdy těžké najít tu správnou míru do jaké hloubky až jít. Pomůže, když si dobře vyjasníme a vymezíme, co v rámci projektu řešíme a co už ne, tzv. si vykolíkujeme hřiště. Je to totiž neustálý balanc mezi tím, co je možné a v našich silách proveditelné v danou chvíli a tím, co je ideální. Je v pořádku být na pochybách a vést dialog s naším vnitřním kritikem.“
Hlavní aspekty principu
Tim Brown, zakladatel firmy IDEO, popisuje design thinking jako přístup k inovacím se zaměřením na člověka, který využívá designérských nástrojů k tomu, aby propojil to, co potřebují lidé, možnosti technologií a byznysové požadavky. Tyto 3 hlavní aspekty - potřebnost (Desirability), providitelnost (Feasibility), životaschopnost (Viability) - zohledňujeme vždy, když přístup aplikujeme. A neustále se je snažíme najít nejlepší možné protnutí.
Jak takový princip aplikovat? Mluvte a analyzujte!
Analýza podstaty problému - tahle analýza nám může poskytnou data pro formulování počátečních hypotéz. Lze využít metody jako 5xProč, Analýza rizik nebo Fishbone diagram. Různé typy mapování - od uživatelské zkušenosti až po tu kandidátskou. Od procesu náboru až po proces nákupu. Zkuste si vytvořit mapy, co odkud a kam vede. Mapovat lze chování a činnosti (úkoly), pocity a emoce či myšlenky.
Pro pokračování se prosím přihlašte.
Čeká tu na vás ještě 90 % obsahu.