Možná si kladete otázku, jestli při hledání práce děláte vše správně. Pokud chcete získat větší jistotu a čisté svědomí, a navíc chcete být před ostatními kandidáty o krok napřed, projděte si postupně následující body. Až budete u konce, čeká vás test, který prověří vaši kandidátskou způsobilost. Na cestě za dream jobem už vám pak nebude nic stát!
Nad čím se zamyslet před tím, než začnete hledat novou práci
Před tím, než se dáte do vytváření životopisu a profilu na StartupJobs.cz, doporučujeme zamyslet se nad tím, kdo jste a kam kráčíte. Zamyslete se nad tím, co vás v předchozí práci naplňovalo, jaké činnosti vás bavily a co už naopak dělat a zažívat nechcete. Podívejte se na to, jaké jsou vaše silné stránky, jaké dovednosti chcete dále rozvíjet a jakým činnostem se chcete naopak vyhnout.
Zkuste zodpovědět sami sobě několik zásadních otázek, které vám usnadní hledání nového kariérního směřování a sníží riziko toho, že se přihlásíte na pracovní nabídku, která úplně neodpovídá vašemu profilu a vašim představám.
Podívejte se i do budoucnosti na to, čeho byste rádi dosáhli. Neváhejte si udělat plán, jak vašeho cíle dosáhnout, který vám může pomoci i při volbě nového zaměstnání.
Mezi tyto základní otázky patří:
Jakmile sami sobě na tyto otázky odpovíte, uvidíte sami, že hledání práce bude jednodušší a efektivnější!
Kde hledat práci
Zdrojů, kde si můžete nalézt nové zaměstnání je obrovské množství, na novou příležitost totiž můžete narazit prakticky kdekoliv. Můžete vyzkoušet například tyto:
Mezi další zdroje, kde můžete najít pracovní nabídky, jsou stránky Úřadu práce nebo různé personální agentury.
Pokud byste potřebovali provést hledáním práce, podívejte se na BezPráce.cz, kde najdete stovky HR dobrovolníků, kteří vám zdarma pomohou.
Tvorba CV a motivačního dopisu
Životopis
Životopis otevírá dveře k získání nové práce. Jde o dokument, ve kterém by se o vás náboráři měli dozvědět všechny důležité údaje - od pracovních zkušeností přes vzdělání a dovednosti až po dobrovolnické aktivity, absolvované kurzy nebo třeba zájmy.
A strukturovaný se nejmenuje jen tak pro nic za nic - všechny informace o vás i vašich dosavadních zkušenostech by v něm měly být popsány v jasné a srozumitelné struktuře - ideálně v krátkých větách a bodech. Personalistům denně často chodí desítky i stovky životopisů, u těch nepřehledných se proto nejspíš příliš dlouho nezdrží.
Neexistuje žádný univerzální návod na vytvoření životopisu, nikde ani není dáno, co přesně by měl obsahovat. Na základě našich dlouholetých zkušeností doporučujeme, aby byla struktura následující:
Osobní údaje
V žádném životopise nesmí chybět hlavička se základními údaji. Uvést byste zde měli celé jméno a příjmení a základní kontaktní údaje - e-mailovou adresu, telefonní číslo a ideálně také odkaz na Váš LinkedIn nebo třeba osobní web.
Naopak v životopise nemusíte uvádět své datum narození, rodinný stav nebo adresu trvalého bydliště, pro personalisty jde o irelevantní informace, které o vašich schopnostech stejně nic nevypovídají. Uvedení dalších údajů je na vašem uvážení, s osobními informacemi to ale v životopise obecně moc nepřehánějte.
Krátké představení
Ve dvou-třech větách se představte potenciálnímu zaměstnavateli. Uveďte, co máte za sebou a jakou práci hledáte. Vyvarujte se obecných floskulí typu "Jsem proaktivní a empatická. Umím dobře pracovat pod tlakem. Mám ráda nové výzvy. Mezi mé silné stránky patří týmová práce a spolehlivost." - raději se zaměřte na ověřitelné a "hmatatelné" výsledky.
Fotografie
Díky fotce v CV si váš životopis personalisté snáze zapamatují a přiřadí si dovednosti ke konkrétnímu člověku. Fotka v životopise by ale měla být reprezentativní - vyvarujte se fotek z dovolené, baru nebo koupelny. Výstřižky z fotek s přáteli jsou taktéž nevhodné. Pokud žádnou vhodnou fotku nemáte, raději CV pošlete bez ní.
Pracovní zkušenosti
Pracovní zkušenosti v životopisu uvádějte shora od nejaktuálnější pozice dále do minulosti. Nezapomeňte u každé zkušenosti zmínit kromě jména firmy vždy i název pozice, kterou jste zastávali, a také krátký popis vaší pracovní náplně. Připište také měsíc a rok nástupu a odchodu z pozice.
Vzdělání
Vzdělání uvádějte od toho nejvyššího dosaženého sestupně. Základní školu zmiňte pouze v případě, že je vaším jediným vzděláním - v opačném případě je jasné, že jste ji absolvovali. Nezapomeňte ke školám připsat i časové rozmezí, kdy jste studovali, a pokud ještě na titulu pracujete, zmiňte předpokládané datum ukončení studia.
Dovednosti
V této sekci zmiňte všechny dovednosti, které by mohly být přínosné pro pozici, na kterou se hlásíte. Uvést můžete absolvované oborové kurzy a školení, počítačové a jazykové znalosti, zahraniční konference, pracovní úspěchy a další. Jestliže je to pro pozici relevantní, uvádí se v dovednostech také informace o tom, že vlastníte řidičský průkaz. Pokud jste v některé z oblastí obzvlášť zběhlí - například mluvíte pěti jazyky - můžete pro ni v životopise vyhradit samostatnou sekci. Tuto sekci doporučujeme upravit podle pozice, na kterou se hlásíte - pro každou pracovní roli vyberte to nejdůležitější.
Zájmy
Zájmy v životopise nutně uvádět nemusíte, mohou ale náboráře zaujmout a přiblížit vás z lidské stránky. V ideálním případě uveďte zájmy, které se alespoň částečně týkají pozice, na kterou se hlásíte.
Reference
Pokud vás může doporučit bývalý zaměstnavatel, uveďte jej jako referenční osobu a připište na něj kontakt. Nejprve ho ale požádejte o svolení a ověřte si, že v dané firmě stále působí, ať není případným telefonátem zaskočený.
Motivační dopis
Motivační dopis je jednou z příležitostí, jak se firmě lépe prodat a získat tak konkurenční výhodu před ostatními uchazeči. Některé firmy jej nevyužijí, nicméně dobrý motivační dopis nebo průvodní text zaslaný při hlášení se na nabídku vám může otevřít dveře do dalšího kola výběrového řízení, a proto doporučujeme dát si na něm záležet.
Jak by měl motivační dopis vypadat? Opět, neexistuje univerzální pravidlo. Máme pro vás ale několik málo doporučení:
Sturktura motivačního dopisu
Motivační dopis by neměl být delší než na jednu stranu A4, ale doporučujeme spíše poloviční rozsah. Už to ukáže, nakolik jste schopni se zaměřit na důležité věci. Průvodní text by mohl mít následující strukturu:
Buďte struční a zaměřte se na to, co je opravdu důležité
Motivační dopis lze považovat za takový “elevator pitch” - možnost sám sebe prodat ve velmi omezeném prostoru. Vykašlete se proto na sepisování několikastránkových dokumentů, které odradí všechny personalisty. Vypíchněte to, co je pro pozici, na kterou se hlásíte, to nejdůležitější. Proč se na konkrétní nabídku hlásíte a proč zrovna vy budete přínosem.
Zaměřte se na hmatatelné výsledky
Opět, vynechte věty typu “Jsem proaktivní a empatická. Umím dobře pracovat pod tlakem. Mám ráda nové výzvy. Mezi mé silné stránky patří týmová práce a spolehlivost.”. Mimochodem, pro jakou pozici myslíte, že byly tyto fráze určeny? Za svoji praxi jsem se s nimi setkala u pozic do marketingu, administrativy, vývoje i managementu. Myslím, že to je dostatečně vypovídající o tom, jak moc neříkající jsou a proč se jich máte vyvarovat. Místo “Mám rád nové výzvy” použijte třeba “Na vaší nabídce mě zaujalo především to, že bych se účastnil/a prezentací (konkrétního projektu) před klienty. Ráda bych totiž zlepšila své prezentační a vyjednávací dovednosti”. Místo “jsem prozákaznicky orientovaný” dejte třeba “90 % zákazníků bylo spokojeno s mnou poskytnutou zákaznickou podporou”. Cítíte ten rozdíl?
Dejte do průvodního textu kousek sebe, nebuďte sterilní
Buďte originální (přiměřeně :-) ) a nebojte se být vtipní. Podívejte se třeba na web firmy a napište, co byste zlepšili, nebo co se vám na jejich službách líbí. Uvidíte, že tyto drobnosti, které uděláte oproti konkurenci navíc, se vám vyplatí! Pokud text adresujete konkrétní osobě a váš text nebude plný otřepaných frází, máte mnohem větší šanci na úspěch.
Závěr
Závěrem pro vás máme ještě několik tipů pro lepší životopis a motivační dopis přímo od náborářů:
Odpověď na nabídku
Odpověď na pracovní nabídku je vaším prvním kontaktem s potenciálním zaměstnavatelem, kterým se můžete blýsknou v dobrém světle, ale i naopak. Kromě naboostování CV a motivačního dopisu si projděte následujících 5 zásad, které vám pomohou neudělat chybu při odpovídání na pracovní inzerát.
Jakým komunikačním kanálem odpovídat?
Možností, jak odpovědět na pracovní nabídku, je často více. V inzerátu se může objevit e-mail a telefon na kontaktní osobu nebo třeba formulář k odeslání odpovědi. Univerzálním doporučením je následovat cestu, kterou firma na webu preferuje, nebo vás dokonce vyzývá. Nevyplatí se hledat vlastní cestičky, např. přes kontaktování jiného zaměstnance (i když z vašeho oboru). Může se stát, že se váš e-mail zatoulá a nedostane se ke správné osobě. Pokud třeba chcete zaslat datově náročnější soubory a máte na výběr mezi kontaktním formulářem a e-mailem, bude větší jistotou e-mail. Když na inzerát odpovídáte přes oblíbený pracovní portál, nebojte se využít svůj tamní uživatelský profil. Firmy s tím počítají.
Pošlete vše, co se po vás chce
Zdánlivě jasná věc, kterou ale mnozí z nepozornosti nedodržují. Důkladně si proto přečtěte pracovní nabídku, aby vám nic neuniklo. Tím, že splníte i nejsnazší úkol, ukážete svou svědomitost, ale hlavně zájem pracovat právě v této firmě. Navíc máte možnost být originální a získat konkurenční výhodu před ostatními uchazeči.
Tón průvodního dopisu
Tón průvodního dopisu by měl vycházet z tónu, jakým je sepsán pracovní inzerát. Když vám v nabídce tykají, můžete jim samozřejmě tykat také. Pohlídejte si, jestli odepisujete konkrétní osobě, nebo oddělení či celé firmě. Pokud píšete konkrétní osobě, oslovte danou osobu. V reakci na nabídku je také dobré zopakovat, na jakou nabídku reagujete a kde jste se o ní dozvěděli. V případě e-mailové odpovědi vložte název nabídky ideálně i do předmětu. V neposlední řadě nezapomeňte přílohy typu motivační dopis nebo CV přikládat v souboru typu .pdf.
Neotálejte
Je velmi časté, že lidé odpověď na inzerát odkládají, protože chtějí mít vše naprosto dokonalé. Někteří se v rámci zdokonalování již začínají připravovat na případný pohovor, ještě než vůbec odpoví, protože chtějí být na bleskové pozvání dopředu připraveni. Tak to ale většinou nechodí. Na pozvání čekáte minimálně pár dnů a samotný meeting si často nedomluvíte hned na další den. Oprostěte se proto od aury naprosté dokonalosti. Stačí následovat naše rady a na nabídku zareagovat co nejdříve, ať víte, na čem jste. Navíc jak se říká “kdo dřív přijde, ten dřív mele” - stává se i to, že pracovní nabídka se během pár hodin uzavře a vy můžete mít díky otálení smůlu.
Buďte trpěliví
Nevolejte do firmy po 2 dnech od oslovení. I přesto, že by firmy měly individuálně reagovat co nejdříve, často čekají, až se kandidátů nashromáždí více a těm pak v jedné vlně individuálně odpoví. V tomto případě může být rychlost kontraproduktivní. Čas při čekání spíše věnujte hledání dalších příležitostí a maximalizujte tak šance k nalezení dream jobu. Snad nemusíme ani připomínat, že není vhodné se na stejnou pozici hlásit v rámci stejného výběrka znovu. Pokud už čekáte na první odpověď třeba 2 týdny, do firmy můžete zkusit zavolat a slušně se nechat informovat, v jaké fázi náborového procesu se nacházíte a jestli máte dále čekat.
Příprava na pohovor
Když firmu skrz pracovní nabídku vhodně oslovíte a firma vás pozve na první setkání, je dobré se na něj připravit, abyste si v případě jakéhokoliv výsledku mohli říci - udělal/a jsem maximum. Ujasnění si následujících bodů vám pomůže získat klid a dostatečnou důvěru před pohovorem.
Detailně si projděte pracovní nabídku
Kromě toho, že zašlete vše, co se po váš požaduje, měli byste si detailně projít pracovní inzerát. Je fajn mít v hlavě to, co by se po vás na dané pozici požadovalo a jak si firma definuje ideálního kandidáta. Až budete mluvit o sobě, můžete ze svého příběhu upřednostnit právě ty věci, které se shodují s představou dané firmy. Jednoduše si projděte požadavky na danou pozici a představujte si jak dané činnosti provádíte, nebo jste ve své praxi sami prováděli. Jaké jsou vaše postupy? Vzpomenete si na příklady, kdy se vám hodně zadařilo? Jak své výsledky vyhodnocujete? Udělejte si podobné krátké zamyšlení a na hlubší otázky budete připraveni.
Projděte si web dané firmy
Projít si webovou prezentaci firmy a zjistit jak o sobě firma oficiální mluví, jaké je její kompletní portfolio služeb i produktů, s kým spolupracuje, kolik má zaměstnanců, jakou má historii atd. Z takového celkového obrazu si pak dokážete lépe představit, jak by vypadala vaše práce a budete připraveni na případné konkrétní praktické úkoly a dotazy.
Proskenujte sociální sítě firmy
Krátkým průzkumem sociálních sítí firmy si uděláte obrázek o firemní kultuře firmy, o tom, jak moc formální či neformální prostředí tam panuje. Budete si tak moci předem představit, v jakém duchu se ponese samotný pohovor. Pokud se budete hlásit na marketingovou pozici, je taková rešerše sítí samozřejmostí.
Co o firmě píšou externě
To jak se firma prezentuje je jedna věc, ale zajímavé je se mrknout na pohled okolí. Co o ní píšou a říkají média? Přijdete tak na zajímavé otázky, které odhalí váš hlubší zájem! Zjistěte si také, kdo jsou konkurenti dané firmy. Povědomí o konkurenci je v tržním prostředí otázkou přežití a ať už se ucházíte o jakoukoliv pozici, budete součástí tohoto boje!
Zjistěte si, kdo u pohovoru bude a seznamte se s nimi
Zkuste zjistit, kdo s vámi bude vést pracovní pohovor (jeho jméno a pozici ve společnosti). Proveďte menší online stalking a budete alespoň trochu připraveni, na co si u koho dát pozor :) Minimálně se určitě hodí vědět, zda u pohovoru bude personalista, nebo člověk z oboru. Díky tomu pak můžete upravit přípravu.
Projděte si klasické otázky z pohovorů
Klasickým zprofanovaným otázkám se většinou nevyhnete. Internet je jich plný a určitě víte, které to jsou. Za nás se ale primárně soustřeďte na ty, týkající se vašeho přínosu pro danou firmu: Proč zrovna vy? Co byste u nás zlepšil/a v rámci vaší činnosti? Vaše silné a slabé stránky? Jaké by byly vaše první kroky ve firmě? Uvědomte si, že oni chtějí vybrat toho pravého, toho kdo firmu posune dál a ideálně se dál posune s ní. Primárně vás nechtějí grilovat! Většinou hledají dlouhodobobě spokojenou spolupráci. Otázky, které s téměř 100% jistotou zaznějí a vy samozřejmě musíte znát odpověď: Proč chcete na této pozici pracovat? Jaká je vaše představa o platu? Kdy můžete nastoupit?
Stanovte si konkrétní příklady, jak pro tuto firmu můžete být přínosem
Jak již bylo řečeno, maximálně přínosná spolupráce je cílem každého pracovního “sňatku”. Zkráceně řečeno, pokud na pohovor přijdete s vlastním seznamem toho, co byste v případě přijetí na vaší pozici zlepšili a jak byste jí dle vás posunuli dál, získáte velké plusové body.
Připravte si otázky
Na první pohled drobnost, kterou mnoho uchazečů nakonec podcení. Vytáhnou na místě z hlavy konkrétní hlubší otázky, související s danou firmou často není jen tak. Opět jde o super možnost odlišit se. Nezapomeňte si tedy pár takových otázek připravit.
Projděte si i svůj životopis
Mít na paměti vše co máte v životopise a umět se za to postavit je samozřejmost! Zkuste si však den před pohovorem projít celé své CV a převyprávějte si ho. Naučte se mluvit o sobě. Je to zdánlivě lehké cvičení a také první krok k tomu, umět se prodat - jakkoliv je tato fráze zprofanovaná. Vypadá to jako banalita, ale divili byste se, jak často je u pohovoru slyšet: “To tam fakt mám?”. Váš životopis i motivační či průvodní dopis jsou pro personalistu v určité části pohovoru hlavními body, kterých se drží a snaží se zjistit víc! Budete tak připraveni na situaci, kdy od vás budou chtít vyprávět o sobě a dají vám volnou ruku.
Jak zaujmout na pohovoru?
Aneb 10 tipů, jak zvýšit své šance na přijetí
Oslovili jste svou vysněnou firmu, poslali jí životopis a úspěšně si vysloužili pozvánku na pohovor? Gratulujeme! Co teď můžete udělat pro to, abyste ze všech kandidátů právě vy získali vytoužené místo? U pracovního pohovoru hraje roli vaše připravenost, pohotovost, zkušenosti, vystupování i charisma. Jak tedy všechny tyto faktory využít a na pohovoru skutečně zazářit? Máme pro vás několik tipů:
Nepodceňte přípravu
Ještě předtím, než se na pohovor vydáte, si vyčleňte dostatek času na poctivou přípravu. Kromě důkladné rešerše o firmě věnujte zvýšenou pozornost také tomu, v jakém oblečení na pohovor vyrazíte. Ačkoliv se dresscode ve startupech většinou příliš neřeší, měli byste si dopředu zjistit, jaké oblečení je pro firmu obvyklé. Na pohovor byste pak měli ideálně dorazit oblečeni o něco více formálně, než je ve firmě zvykem. Kromě dresscodu si dopředu naplánujte i cestu na pohovor. Ideálně tak, abyste na místě byli o 5 až 10 minut dříve. Nikdy nevíte, jestli zrovna nevynechá váš spoj, zda se nezdržíte v koloně nebo jestli sídlo firmy najdete bez problému.
Tip: Informace o tom, jaké oblečení se obvykle ve firmě nosí, můžete zjistit například z fotek na sociálních sítích nebo webu firmy. Snadno tak svůj pohovorový outfit firmě přizpůsobíte.
Čeká vás videopohovor? Zkontrolujte techniku
Máte místo osobního setkání naplánovaný videopohovor? Ani v tomto případě byste neměli sázet na to, že to z pohodlí domova “nějak uhrajete.” Právě naopak! Pro videopohovor platí stejná pravidla a doporučení jako pro běžné pracovní interview, v případě videopohovoru navíc musíte věnovat zvýšenou pozornost i technické stránce. Nezapomeňte si před pohovorem zkontrolovat internetové připojení a mějte po ruce záložní zdroj (třeba hotspot) pro případ, že by vás wi-fi během spojení zradila.
Tip: Dopředu se podívejte, jak vás webcamera zabírá. Pokud máte v záběru za sebou jakékoliv rušivé pozadí, přesuňte se na jiné místo nebo se jej za pomoci nějakého nástroje pokuste rozmazat či nastavit na neutrální. Zároveň se přesvědčte, že vás během videopohovoru nebude nikdo rušit - děti, domácí mazlíčci ani spolubydlící.
Slušnost a dobré vystupování jako základ úspěchu
Slušné chování a reprezentativní vystupování jsou pro úspěšné absolvování pohovoru klíčové. Snažte se proto nezapomínat ani na úplně základy. Správné podání ruky, zřetelný pozdrav nebo poděkování za nabídnutou vodu či kávu vám můžou přidat plusové body. Během pohovoru se také snažte přirozeně usmívat a nezapomínejte navazovat oční kontakt - budete tak působit uvolněněji a sebevědoměji.
Tip: Důležitou roli hraje na pohovoru i zvolená rétorika - během schůzky neskákejte personalistovi do řeči, nemluvte příliš potichu ani nahlas a snažte se o plynulou konverzaci. Pokud si myšlenku nebo odpověď na otázku potřebujete promyslet, řekněte si o potřebný čas. Bude to působit lépe než dlouhá odmlka.
Buďte pohotoví
Na pohovoru se snažte zúročit vše, co jste si nastudovali během přípravy. Reagujte pružně na otázky personalisty a využijte všechny znalosti, které o dané pozici i firmě máte. Pokud personalista zmíní nový firemní produkt nebo službu, podělte se s ním o to, jak se vám líbilo uvedení na trh. Pokud se zaměří na konkrétní oblast, které byste se měli na dané pozici věnovat, řekněte, co vás na ní nejvíce zajímá.
Tip: Snažte se zároveň neodpovídat příliš zbrkle a bez rozmyslu. Pokud je otázka komplexnější, nebojte se nad odpovědí zamyslet a požádat personalistu o čas.
Přizpůsobte zkušenosti pozici
Jaké z vašich schopností a dosavadních zkušeností mohou firmě skutečně něco přinést? Zkuste si před pohovorem sami projít vlastní životopis a vypíchnout v něm body, které jsou pro pozici nejvíce relevantní. Právě na ty se pak zaměřte i na samotném pohovoru. Pokud si navíc některé odpovědi a repliky týkající se zkušeností zkusíte říct nahlas už doma, na pohovoru vám to pak půjde lépe.
Tip: Pro svůj prospěch můžete využít i zkušenosti, které s místem, na které se hlásíte, zdánlivě nesouvisí. Stačí, když je ukážete v tom správném světle - tedy tak, aby byly pro danou firmu podstatné. Tak třeba zkušenosti z neziskového sektoru mohou ukázat, že rádi pracujete na smysluplných projektech, brigádnické zkušenosti z dob studií zase poukáží na vaši pracovitost a cílevědomost.
Nepomlouvejte
Pokud se vás na pohovoru personalista zeptá, proč odcházíte z původního místa, nenechte se ovládnout emocemi. A to ani ve chvíli, kdy bývalou práci opouštíte pouze kvůli hroznému šéfovi nebo nesnesitelnému pracovnímu kolektivu. Pomlouvat bývalého zaměstnavatele se vám totiž může vymstít - nikdy nevíte, kdy na něj ve svém pracovním životě znovu narazíte nebo zda se s ním personalista nebo váš potenciální šéf náhodou nezná.
Tip: Raději si své emotivní rozhořčené hodnocení nechte pro sebe a zvolte diplomatičtější odpověď. Třeba takovou, že odcházíte kvůli tomu, že byste rádi nasbírali zkušenosti i v jiném sektoru nebo že vás láká prostředí startupové firmy.
Ptejte se
Jakmile na pohovoru přijde řada na vaše dotazy, máte tu nejlepší šanci ukázat, že o práci doopravdy stojíte. Buďte proto proaktivní a připravte si alespoň pár otázek týkajících se pozice nebo celé společnosti. Neptejte se na očividné věci, naopak projevte zájem o to, jak to ve firmě skutečně funguje. Má firma nějaké týmové aktivity? Tráví spolu zaměstnanci čas i po práci? Jaké plány má společnost do budoucna s oblastí, ve které chcete pracovat? Jaké interní technologie a nástroje používá? Odpovědi na tyto otázky vám o firmě dost možná prozradí více než její webové stránky nebo pracovní inzerát.
Tip: Několik otázek si připravte ještě před samotným pohovorem v klidu domova, ať máte při setkání na čem stavět. Během pohovoru se nebojte dělat si poznámky a zapsat si další dotazy, které vás v průběhu schůzky napadnou. Zároveň při konverzaci dávejte pozor, jestli už náhodou personalista některou z vašich otázek mimoděk nezodpověděl.
Peníze a benefity nechte až na závěr pohovoru
Sotva dosednete na židli naproti personalistovi nebo svému potenciálnímu šéfovi, už si diktujete, za kolik peněz budete ochotni pracovat? Ne, tohle vám rozhodně místo nezíská. Pokud ale s výší odměny personalista během pohovoru nepřijde sám, je samozřejmě v pořádku se na ni zeptat. Otázku na výši honoráře si však nechte až ke konci schůzky. Přestože je mzda při hledání práce přirozeně jedním z rozhodujících faktorů, snažte se, aby personalista nezískal dojem, že vám záleží pouze na ní. Na pohovoru si řekněte raději o částku o něco vyšší, než jste ochotni přijmout. Je totiž velmi pravděpodobné, že se s vámi firma bude snažit domluvit na nižší odměně.
Tip: Vaše první otázka by neměla směřovat ani na firemní benefity. Pokud téma benefitů budete muset ke konci pohovoru přeci jen otevřít vy, neptejte se hned na to, kolik sick days si budete moci beztrestně vzít. Raději konverzaci stočte třeba ke vzdělávacím kurzům a dalším možnostem rozvoje, které firma nabízí.
Vsaďte na sebevědomí - ale nepřežeňte to
Pracovní pohovor lze vnímat jako jistou formu propagace sama sebe. Proto je přirozené, že se na něm budete chtít “prodat” co nejlépe. Přiměřené sebevědomí vám může v sebeprezentaci výrazně pomoci, dejte si ale pozor na to, ať na pohovoru nepůsobíte jako typický “všeználek”.
Tip: Pokud něčemu na pohovoru nerozumíte nebo si nevíte rady třeba se zadaným úkolem, klidně se ozvěte a požádejte personalistu o radu. Ukažte i to, že v práci dokážete být pokorní a chcete se v ní stále zlepšovat. Právě chuť se učit je totiž pro mnohé zaměstnavatele zásadní.
Pohovorem prochází i firma
Nezapomeňte, že pohovor neslouží pouze k tomu, aby firma zhodnotila, zda vás přijme mezi své řady. Máte díky němu možnost utvrdit se v tom, jestli i vám společnost a její kultura vyhovuje. Proto se během pohovoru snažte získat odpovědi na vaše otázky a zaměřte se i na to, jakým způsobem komunikují lidé ve firmě mezi sebou. I způsob vedení pohovoru vám o firmě leccos prozradí.
Tip: Víte, že existují tzv. diskriminační otázky, na které by se vás personalista neměl vůbec ptát? Patří mezi ně třeba dotazy na rodinnou a osobní situaci, sexuální orientaci nebo politické preference. Pokud tedy podobnou otázku na pohovoru uslyšíte, měli byste důkladně zvážit, zda v takové firmě vůbec chcete pracovat.
Jak se chovat po pohovoru?
Aneb 12 tipů, co po pohovoru nepodcenit a čemu se naopak vyhnout
Určitě ten pocit znáte - právě jste byli na pracovním pohovoru a teď nepřetržitě kontrolujete e-mailovou schránku a telefon, jestli už tam náhodou nepřistála zpráva s výsledkem přijímacího řízení. Přestože to nejdůležitější už máte za sebou, ani po samotném pohovoru nemusíte jen nečinně vyčkávat na rozsudek z HR. Své šance na získání vysněného místa můžete správnými kroky snadno zvýšit.
Co po pohovoru udělat, aby vám dreamjob neuplaval?
Ujasněte si další postup
Jakmile skončí faktická část pohovoru, nezapomeňte si ještě přímo na místě s vedoucím pohovoru ujasnit, kdy a jakým způsobem vám dá vědět, zda postupujete do dalšího kola výběrového řízení, zda získáváte vysněné místo, nebo jestli pro pozici vybrali jiného kandidáta. Budete tak mít jasno, do kdy čekat na výsledek čekat.
Tip: Díky přesně stanovenému datu budete také vědět, kdy se firmě připomenout, jestliže se sama neozve. A pokud nedostanete odpověď ani několik dalších dnů po připomenutí, je na čase vložit energii do jiné pracovní nabídky.
Poděkujte personalistovi
Ať už se vám to zdá jako zbytečnost, nebo dokonce vlezlost, poděkovat za čas personalisty po pohovoru se vyplácí. Ideálně poděkujte za pohovor přímo na místě, ještě v den pohovoru napište také krátký děkovný e-mail či zprávu na LinkedIn člověku (potažmo lidem), se kterým(i) jste rozhovor absolvovali. Snažte se ukázat, že o práci máte skutečný zájem, zmiňte, co vás na pohovoru nejvíce zaujalo, a zeptejte se, zda můžete své šance ještě nějak zvýšit.
Tip: Děkovná zpráva po pohovoru může vypadat například takto (v případě, že jde o firmu s neformální atmosférou):
Hezké odpoledne, Terko,
ráda bych Vám ještě jednou poděkovala za dnešní pohovor. Bez nadsázky musím říct, že má osobní návštěva ve StartupJobs ještě umocnila můj zájem o pozici Content & Marketing Managerky. :)
Přijde mi naprosto skvělé, že si vše děláte in-house a naprosto mě nadchla atmosféra, která v kanceláři panuje. Věřím, že nápady na změny v komunikaci na sítích, které jsem dnes představila, by mohly velkou měrou přispět k budování skvělého obrazu brandu.
Pokud byste z mé strany potřebovala ještě nějaké informace či podklady, ráda je obratem zašlu.
Ještě jednou děkuji za dnešní schůzku a budu se těšit na budoucí setkání - ať už ve StartupJobs, nebo na některé ze startupových akcí.
S pozdravem
Rekapitulujte
Připraveným štěstí přeje! Po absolvování pohovoru si s ještě čerstvými vzpomínkami v klidu zrekapitulujte celý jeho průběh. Co se vám během pohovoru nejvíce povedlo? Jaké odpovědi byste naopak nejraději od základu změnili? Zodpověděl HRista všechny dotazy, na které jste se přáli zeptat? A jak se vám firma zamlouvala na základě prvního osobního setkání? Vše si v klidu promyslete, případně přímo v bodech sepište.
Tip: Díky zrekapitulování pohovoru si lépe utříbíte, zda je daná pozice pro vás skutečně to pravé. Navíc zjistíte, na co si dát při příštím pohovoru pozor, na jaká témata navázat v případném druhém kole či na co se doptat HRisty. Pokud vás k pohovoru či samotné pozici napadne jakýkoliv relevantní dotaz, nebojte se s ním e-mailem obrátit na HRistu či managera, který s vámi vedl pohovor.
Nedostali jste slíbenou odpověď? Připomeňte se
Jestliže vám do přislíbeného data nedorazilo rozhodnutí, nepanikařte. Nevolejte do firmy 5 minut po slíbeném termínu, ale ještě raději pár dní počkejte. Pokud ani tak nedostanete odpověď, napište do firmy a zeptejte se, v jaké fázi se aktuálně výběrové řízení nachází. HRisté často obsazují více pozic najednou a denně komunikují s desítkami kandidátů. Delší časová prodleva proto nemusí nutně znamenat, že dala firma přednost někomu jinému.
Tip: Stačí, když se firmě připomenete jedním e-mailem (případně telefonním hovorem, pokud jste si na pohovoru domluvili tento typ komunikace). Desítky e-mailů a urgencí vám novou práci zcela jistě nepřinesou.
Reagujte rychle
Pokud vás firma kontaktuje s dalšími dotazy nebo s návrhem dalšího setkání, neotálejte příliš s odpovědí. Nikdo nepočítá s tím, že odpovíte do pár vteřin, několikadenní prodleva však příliš profesionálně nepůsobí a nahrává dojmu, že o pozici asi příliš nestojíte.
Tip: Jakkoliv nadšení z e-mailu zrovna budete, nikdy si nezapomeňte překontrolovat sdělení, které se firmě chystáte odeslat. Ujistěte se, že oslovujete adresáta správným jménem, že jste nahráli všechny potřebné přílohy či zda vaše zpráva neobsahuje žádné gramatické chyby.
Propojte se
Pokud věříte, že je pro vás firma, ve které jste právě byli na pohovoru, to pravé ořechové, nebojte se ji vyhledat na LinkedIn a propojit se s HRistou či managerem, který s vámi vedl pohovor. Kontakty se vám můžou hodit i v případě, že vás firma na danou pozici nevybere, ale bude otevírat podobné místo v budoucnu.
Tip: Pokud jste (zatím) místo ve firmě nezískali, nepřidávejte si do své sítě bezhlavě všechny její zaměstnance, které jste nikdy nekontaktovali ani osobně neviděli. Dost možná z nich část ve firmě působí externě, někteří už také mohli změnit zaměstnavatele. Bohatě stačí, když se propojíte s člověkem, kterého jste potkali na pohovoru.
Čeho se naopak vyvarovat, aby práci nezískal jiný kandidát?
Netlačte na pilu
Snažte se držet své nadšení na uzdě a nepište po pohovoru do firmy desítky e-mailů. Bohatě stačí, když za příležitost poděkujete, doptáte se na případné dotazy a jednou se připomente, pokud odpověď neobdržíte ve slíbený termín.
Tip: Držte své emoce na uzdě i v případě, kdy vás firma na pozici nevybere. Snažte se její rozhodnutí akceptovat jako fakt, poděkujte za příležitost a vezměte si z dané zkušenosti ponaučení do budoucna. Lítostivé ani rozčílené reakce nejsou v tuto chvíli na místě.
Neříkejte hop, dokud nemáte místo jisté
Sotva se za vámi na pohovoru zavřeli dveře, už už píšete nadšený status o nové práci na své veřejné sociální sítě? Ne, to rozhodně není dobrá cesta. S oslavnými posty počkejte přinejmenším do chvíle, kdy budete mít práci jistou, a nadšení z pohovoru raději sepište blízkým do soukromé zprávy.
Tip: Pro sdílení novinek z profesního života je ideální sítí LinkedIn. Novou pracovní pozici byste ale ani tam neměli zveřejnit do té doby, než budete mít oficiálně podepsanou pracovní smlouvu a vyjasněné podmínky spolupráce.
Nechoďte bez pozvání
Od pohovoru už uplynulo pár dní a vy si říkáte, že by možná bylo fajn se firmě nějak připomenout a udělat skvělý druhý dojem? Osobní návštěva rozhodně není dobrý nápad, pokud vás o ni firma přímo nepožádala. HRista by na vaši “přepadovku” pravděpodobně neměl čas a přílišná horlivost by vás zbytečně stála drahocenné body.
Tip: Pokud se chcete personalistovi připomenout nebo se doptat na fungování firmy či pracovní náplň, raději mu napište e-mail či zprávu na LinkedIn.
Nebuďte příliš familiární
Nepřidávejte si hned všechny potenciální kolegy do přátel na Facebooku, jestliže o vás dosud nikdy neslyšeli. Pokud se vám ve firmě líbilo natolik, že už se vidíte uprostřed pracovního kolektivu a jako hvězda všech firemních teambuildingů, raději trochu zpomalte.
Tip: S kontaktováním kolegů na sociálních sítích počkejte až do chvíle, kdy vás šéf firmě oficiálně představí a celý tým poznáte osobně.
Tentokrát to nevyšlo? To se stane každému
Nevěšte hlavu, ta pravá příležitost na vás ještě čeká! Aby byl příští pohovor ještě o něco lepší, mrkněte na závěr na tyto tipy:
Řekněte si o zpětnou vazbu
Nespokojte se pouze s odůvodněním “vybrali jsme vhodnějšího kandidáta.” Poproste personalistu o relevantního zpětnou vazbu na pohovor. Co byla vaše silná stránka? A co byste naopak měli změnit, abyste příště byli úspěšnější?
Tip: Pokud vám daný HRista feedback z jakéhokoliv důvodu nepošle, můžete zdarma využít rady personalistů na BezPrace.cz. Stačí se zaregistrovat a vyplnit žádost.
Poděkujte i v případě neúspěchu
Slušné chování je (nejen) ve výběrovém řízení základ. Nezapomeňte personalistovi poděkovat i v případě, že vysněné místo nezískáte.
Tip: Pokud vás firma a její kultura doopravdy zaujaly, v děkovném e-mailu můžete také zmínit, že byste do firmy rádi nastoupili i v budoucnu - jestliže bude společnost otevírat pozici, která se týká vašeho zaměření a odpovídá vašim zkušenostem.