Před samotným náborem je třeba si ujasnit, koho vlastně do týmu hledáte a proč by se k vám měl nový kolega přidat. Odborné znalosti a relevantní zkušenosti jsou u kandidátů rozhodující, neméně důležité ale je, aby váš nový kolega do týmu zapadl i osobnostně. Jak najít tu správnou kombinaci schopností a osobnostního fitu? A co víc - jak takového kandidáta zaujmout a získat? Přečtěte si, jak a co dát o sobě vědět, aby to zaznamenali kandidáti, o které stojíte.
První kroky pro nalezení perfektního kandidáta
Pokud sami nevíte, kdo jste a jaké máte hodnoty, nemůžete přitahovat správné lidi. A už vůbec se vám nepodaří zaujmout ty pravé kandidáty, pokud se o vás vůbec nedozví nebo vám nerozumí. Pro fungující nábor si musíte ujasnit, na jakých hodnotách jako zaměstnavatel stavíte a proč pro vás lidé pracují rádi. Jak to zjistíte?
HR marketing a employer branding
Nejlepší a nejjednodušší cestou je zeptat se zaměstnanců, co je u vás drží. V čem je práce u vás jiná než v jiné firmě? Kdo z kolegů je pro ně vzorem a proč?… To, co se dozvíte, vám pomůže lépe vykreslit profil ideálního nováčka i způsob, jak ho oslovit a přesvědčit, že má pro něj práce u vás smysl. Správné nastavení HR marketingu a employer brandingu vám nábor nových kolegů mnohonásobně ulehčí.
Cílem HR marketingu je pochopit kandidáty, jejich přání a potřeby, a následně tyto informace využít při náboru. S pomocí HR marketingu můžete potenciálním kandidátům “prodat” to, co je na práci u vás nejlepší. Zúročte všechny informace, které o pozitivech firmy zjistíte u stávajících zaměstnanců, přihoďte vaše firemní hodnoty a voilá - vznikne koncept atraktivní společnosti, který může kandidáty zaujmout.
Kromě pochopení kandidátů je důležité zaměřit se i na pochopení vlastní firmy, nalezení vlastní identity a budování značky zaměstnavatele (Employer Brand - tedy vaše "pověst" na trhu práce). Pokud má firma silnou značku, její produkty (v tomto případě pracovní nabídka) se prodávají mnohem lépe. Zákazníci (resp. zaměstnanci) vědí, co „kupují", a jsou následně i mnohem stabilnější a věrnější.
Kde a jak hledat nové kolegy?
Pokud víte, proč u vás lidé pracují a co je k vám nalákalo, a navíc to umíte i prodat, máte při náboru skvělou výchozí pozici. V pracovních inzerátech byste se měli maximálně snažit vystihnout vaši firemní DNA - váš employer brand.
Zároveň byste pracovní pozici neměli přikrášlovat a vykreslovat jinak, než jaká ve skutečnosti je. Dbejte na to, abyste v inzerátech byli co možná nejvíce autentičtí, snažte se přesně pojmenovat výzvy, které na kandidáty čekají, a nebojte se experimentovat s kanály:
Co při hledání ideálních kandidátů funguje nejlépe?
Obecně je nejefektivnější kombinace vhodného kanálu a doporučení zaměstnanců, a to jak z hlediska šíře pokrytí, tak z pohledu autentičnosti a kompatibility s firemní kulturou a požadavky na konkrétní roli.
Klíčové je přitom popsat pozici tak, aby skutečně odpovídala realitě. Jinak se může stát, že vás po pár týdnech skvělý nováček zklamaně opustí, jelikož náplň práce nebude taková, jakou očekával.
Snažte se u kandidátů vzbudit důvěru, nechte je nahlédnout do svého fungování a odhalte jim pravou podstatu pracovní pozice. Jedině tak najdete zaměstnance, kteří pro vás budou dlouhodobě pracovat se zájmem a zapálením.
Už pracujeme na dalších dílech s tématy:
Až bude další díl, pošleme vám ho e-mailem