Pokud jste se spolu s ostatními účastníky výběrového řízení shodli na kandidátovi, který by mohl rozšířit váš tým, to nejdůležitější z náboru je za vámi. Gratulujeme! Ani s nalezením ideálního kolegy ale není výběrové řízení u konce. Čeká vás ještě zaslání zpětné vazby kandidátům, ověření správnosti vašeho výběru a celkové zhodnocení úspěšnosti náboru. Pojďme je projít krok po kroku!
Jak komunikovat s uchazeči a dávat zpětnou vazbu?
Všichni kandidáti, kteří vám věnovali svůj čas a prošli pohovorem, si zaslouží vědět, jak si vedli. Řada uchazečů možná netrpělivě čeká na výsledek, dalším už mohly napsat jiné firmy s lukrativní nabídkou spolupráce. Vaším úkolem je v této fázi nezaspat a včas kandidáty kontaktovat. Jednak proto, aby váš vysněný kolega zatím nenastoupil jinam, druhak proto, abyste zbytečně dlouho nenapínali ostatní kandidáty.
Ať už uchazeč ve výběrovém řízení uspěje, nebo ne, v rámci zpětné vazby byste měli alespoň stručně:
I kdyby se z konkrétního uchazeče nakonec nestal váš nový kolega, kvalitní zpětná vazba může zvýšit celkový pozitivní dojem z firmy a posílit váš HR marketing.
Forma komunikace pro předávání zpětné vazby se liší dle situace:
Přestože může být komunikace s uchazeči časově náročná, vyplatí se. Málo co totiž může zkazit dobrý dojem z firmy jako následná opožděná, nevhodná či úplně chybějící zpětná vazba.
Jak si ještě ověřit správnost výběru?
Ačkoliv jste se na nejvhodnějším kandidátovi ve firmě shodli, neuškodí si ještě znovu (a případně jiným způsobem) ověřit, zda je uchazeč skutečně tím, koho potřebujete. Zejména tedy, zda splňuje všechna vaše technická kritéria a zda do týmu zapadne i osobnostně. Doplňujících metod pro výběr kandidátů je spousta. Ne každému člověku, ne každé obsazované roli a ne každé firemní kultuře však všechny metody sednou:
Další metodou, jak si ověřit kandidátovy schopnosti, jsou reference. Při jejich získávání byste se měli řídit následujícím scénářem:
Pravděpodobnost, že mezi kandidáty vyberete dobře, se dá zvýšit i tím, že uchazeče potká více lidí. Snadno tak zjistíte, zda kandidát dobře zapadne do vašeho týmu. Neplatí to však ve všech případech - s vyšším počtem lidí může nervozita uchazeče stoupnout, soustředěnost naopak klesnout a dojem z kandidáta může být zkreslený.
Ať už si pro ověření správnosti výběru vyberete jakoukoliv metodu, platí, že je vhodné uchazeči předem říct, jaké kroky máte v rámci výběrového řízení v plánu.
Jak vyhodnotit nábor a poučit se z něj?
Nehodnoťte nábor jen na základě pocitu nebo toho, jestli se vám podařilo najít nového kolegu. Lepší je vsadit na konkrétní data, tedy KPIs, abyste výběrová řízení mohli porovnávat mezi sebou a určit si, co chcete příště v náboru změnit. O KPIs jsme se podrobněji rozepsali v této kapitole, pár tipů, na co se při vyhodnocení náboru zaměřit, ale přikládáme i zde:
Jakmile se vám podaří ověřit správnost výběru a vyhodnotit nábor, je na místě pomalu se zaměřit na onboarding. V příštím díle HR Manuálu proto rozebereme, jak usnadnit nováčkům rozjezd ve firmě.
Už pracujeme na dalších dílech s tématy:
Až bude další díl, pošleme vám ho e-mailem