Kromě toho, že dobrý HR specialista má rád lidi a firmu, kde pracuje, musí rozumět i tomu, co firma dělá. Když se tyto věci spojí a přidají se zkušenosti a nadhled, může nastavit směr a způsob, jak ve firmě pracovat s lidmi. Aby řízení lidských zdrojů fungovalo dlouhodobě efektivně, je potřeba si definovat na jakých hodnotách firma stojí. Efektivní budou jen HR procesy, které vycházejí z toho, co je pro tým důležité, proč danou práci dělají a jaké jsou jejich společné cíle. Jak začít? :)
Poznávání firmy a procesů pozorováním
To, že jsou části pracovních porad někdy zbytečné, je sice pravdou, ale vaše přítomnost na nich vám může odhalit zásadní vazby i způsob fungování týmu. Choďte proto i na meetingy, které primárně o HR nejsou! Kromě toho, že většinou si nakonec nějaké HR téma stejně odnesete, pochytíte spoustu věcí o týmu, produktu či obchodu. Zkrátka o věcech, kterým musíte rozumět, abyste byli pro lidi partnerem i mimo HR oblast a budovali si potřebnou důvěru, kterou oceníte při zavádění případných změn.
HR strategie musí vycházet z firemních hodnot
Firemní hodnoty jsou to, jak všichni přistupují k práci, produktu nebo zejména k sobě navzájem. Musí přirozeně zohledňovat odlišnosti každého člena týmu. Takové hodnoty ideálně tvoří konkurenční výhodu a posilují dlouhodobě fungující tým.
Pro příklad uvedeme firemní hodnoty StartupJobs. Víme, že jsme týmoví hráči, co se neberou moc vážně. Všichni se snažíme poučit z naší kolektivní (často) nevýhody – perfekcionismu, a tíhneme k jejímu řešení: „výsledek nemusí být perfektní, hlavně plně funkční“. Říkáme nahlas všechno, ať už svým teamleaderům okamžitě každý nápad, nebo hlavně našemu zakladateli každý podnět, výtku i pochvalu.
Jak dostat firemní hodnoty do každodenní práce?
Dobré je začít tím, kde se hodnoty vzaly. Pokud přišly zvenku (jako je to často v korporátech, čili dala nám je centrála nebo je vymyslel sám HR či vlastník), je pak těžké je oživit a zavést do praxe, a to zvlášť, pokud jsou odtržené od reality nebo jsou jen šedivým kompromisem bez emocí. Ideální je naopak bavit se s lidmi o jejich přístupu k práci. O tom, co je pro vás všechny společné, v čem je vám dobře, co vám funguje, ať děláte, co děláte. Ale také o tom, co byste chtěli, aby vám fungovalo lépe a pomohlo vám realizovat společné sny a cíle, vaší vizi a poslání. To, na čem se shodnete, je dobrý základ vašich hodnot.
V dalším kroku uvažujte, jak tyto věci zjišťovat u uchazečů, respektive jak je dostat do inzerátů a HR marketingu (tedy externí pohled) a jak je podporovat uvnitř firmy.
Popsat hodnoty a pověsit je na zeď, je sice dobrý způsob pojmenování a zviditelnění, existuje ale více možností jejich podpory:
Po tom, co si definujete zásadní hodnoty, implementujete je a společnou prací si je potvrdíte, můžete je využít pro definování základní HR strategie, která se v základu týká těchto oblastí:
Kvalitně a smysluplně nastavená personální strategie pozitivně ovlivní celkové klima a náladu ve firmě. S vědomím jasných hodnot se váš tým bude přirozeně rozrůstat o členy s podobným přístupem. Ve výsledku je to časová investice, která se projeví nízkou fluktuací, a hlavně posilující pozicí firmy na daném trhu.
Už pracujeme na dalších dílech s tématy:
Až bude další díl, pošleme vám ho e-mailem